2018-06-25 13:35 Press releases

Skapande i fokus på Förskola21

Förskola21 Förskola21 - En ny mötesplats för förskolan

I höst är det premiär för en ny mötesplats för all personal i förskolan, Förskola21. I fokus står skapandet och görandet. Makerrörelsen är stark i förskolan och den kraften vill vi stärka och lyfta på Förskola21.  Här förenas det analoga med det digitala i både föreläsningar och workshops.

"Vi tror starkt på kraften med olika former av skapande i undervisningen. STEAM (Science, Technics, Engineering, Arts, Mathematics) intresserar oss särskilt och vi är superstolta över våra starka samarbetspartners Lärarförbundet och Lekolar, berättar Katinka Leo projektledare på Meet In Grid och initiativtagare till Förskola21.

”För Lärarförbundet är det självklart att vara med i Förskola21, vårt fokus är både på förutsättningar för uppdraget och utveckling av professionen” förklarar Pia Rizell, legitimerad förskollärare och ledamot i Lärarförbundets förbundsstyrelse.

På Förskola21 kommer det inte att finnas någon mässa med utställare utan här kan besökarna ta del av en yta som kallas Maker Square där de kan uppleva och pröva verktyg, saker och annat. Där kan man bland annat träffa Lekolar.

”Vi på Lekolar är stolta samarbetspartners med Förskola21 som verkligen är framtidens arena för förskolan. Vi jobbar nära barn och pedagoger på förskolorna för att kunna erbjuda produkter och inredning som stödjer utvecklingen av framtidsförmågorna, precis som vi alltid har gjort. Vi vill få varje barn att blomstra – tillsammans med er!"  säger Sara Gustafsson, sortimentschef Sverige, Lekolar.

Förskola21 går av stapeln 1 oktober på 7A i Stockholm. Till mötesplatsen kommer även talare som Martina Lundström, Anna Palmer, Christian Eidevald och Maria-Pia Gottberg.

Katinka Leo