2019-05-27 12:07Press releases

2019 - ett viktigt år för svensk förskola

2019 är ett viktigt år för svensk förskola. En omskriven läroplan träder i kraft och vi ska rigga för att Barnkonventionen blir lag 2020. Med detta i fokus slår Förskola21 upp dörrarna igen för andra omgången av konferensen och mötesplatsen Förskola21.

"Vi ser att behovet av fortbildning i förskolan är större än någonsin i år med tanke på de förändringar vi står inför. Vi är otroligt stolta över att genomföra Förskola21 i år igen tillsammans med våra samarbetspartners Lärarförbundet, Lekolar och Norlandia Förskolor", berättar Katinka Vikingsen, projektledare på Meet In Grid och initiativtagare till Förskola21.

”Lärarförbundet vill vara med och stärka förutsättningarna för landets alla lärare, från förskola till högskola. Förskolan lägger grunden till det livslånga lärandet, allt börjar med bra lärare.” säger Pia Rizell, legitimerad förskollärare och ledamot i Lärarförbundets förbundsstyrelse.

”Vi på Lekolar är stolta samarbetspartners med Förskola21 som verkligen är framtidens arena för förskolan. Vi jobbar nära barn och pedagoger på förskolorna för att kunna erbjuda produkter och inredning som stödjer utvecklingen av framtidsförmågorna, precis som vi alltid har gjort. Vi vill få varje barn att blomstra – tillsammans med er!” säger Sara Gustafsson, sortimentschef på Lekolar Sverige

”Då Norlandia Förskolor står för innovativa förskolor med drivna & professionella medarbetare som vill bygga starka barn för morgondagens utmaningar, ser vi Förskola21 som en självklar partner i detta! Vi går bortom förskolevärldens tidigare begränsningar & skapar bättre möjligheter framåt tillsammans!”, berättar Eva-Lotta Kling von Schmalensée, skolchef region Nord, Norlandia Förskolor.

Förskola21 äger rum den 7 oktober på Münchenbryggeriet i Stockholm. Till mötesplatsen kommer även talare som Åsa Ekman, Jonna Bornemark och Margareta Öhman. Förskola21 erbjuder även kostnadsfri fortbildning för all personal i förskolan, distribuerad i en app, Förskola21, tänkt att användas på både individ- och verksamhetsnivå.

Meet In Grid är ett produktionsbolag som skapar moderna arenor för lärande och förändring. Vår passion och drivkraft är lärandets kraft. Vi tror på mötets magi, det är i gridden tillsammans med andra som förändring sker och förstärks. Meet In Grid arrangerar Förskola21, Skolledare21 och är medarrangörer till SETT, SETT SYD, och SETTdagene.

Katinka Vikingsen
Katinka Vikingsen