2020-03-05 07:00Press releases

Festival för förskolepersonal lyfter kunskap och kreativitet

Förskola21 Festival - 4 september på Sjöhistoriska och Tekniska museet. Förskola21 Festival - 4 september på Sjöhistoriska och Tekniska museet.

Den 4 september är det dags för Sveriges första kunskapsfestival för all personal i förskolan. Förskola21 och Tekniska museet  bjuder in till ett 15 000 kvadratmeter stort festivalområde på Norra Djurgården i Stockholm där förskolepersonal kan ta del av verksamhetsnära föreläsningar och workshops.

När förskolepersonal för tredje året bjuds in till en heldag med workshops och föreläsningar är efterfrågan så stor att konferensen flyttar ut och blir en festival. Närheten till naturen och vattnet innebär också utökade möjligheter att testa verksamhetsnära och relevanta workshops då mycket av tiden i förskolan tillbringas utomhus.

”Förra året sålde biljetterna slut tre månader före genomförandet och nu kan vi erbjuda fler platser, fler workshops och fler föreläsningar. Så när väggarna inte räcker till flyttar vi ut och blir en festival” berättar Katinka Vikingsen, projektansvarig för Förskola21

En annan nyhet för i år är att Tekniska museet går in som medarrangör till Förskola21.

”Vi är otroligt stolta över att Tekniska museet går in i som medarrangör.  Tekniska museets arbete med att stimulera barn och ungas kreativitet, skapande och teknisk kunskap för en hållbar framtid är något som imponerar oss och också stärker det vi arbetar för. I en värld i snabb förändring behöver vi ge våra barn stora möjligheter att utveckla de förmågor som behövs i framtiden.” säger Katinka Vikingsen.

”Det känns både kul och väldigt viktigt att vara med och arrangera en festival med förskolepersonalen i fokus. Framtidens stora utmaningar kräver allt fler problemlösare, och förskolan är startblocket för våra kommande stora innovatörer”, säger Patrik Brundin, avdelningschef Lärande, Tekniska museet

Förskola21 äger rum den 4 september på Sjöhistoriska och Tekniska museet i Stockholm. Till mötesplatsen kommer talare som Christian Eidevald, Cecilia Caiman, Fredrik Söderlund och Maria Lilja (nominerad till årets rektor 2020)

Förskola21 erbjuder även kostnadsfri fortbildning för all personal i förskolan, distribuerad i en app, Förskola21, tänkt att användas på både individ- och verksamhetsnivå.

Meet In Grid är ett produktionsbolag som skapar moderna arenor för lärande och förändring. Vår passion och drivkraft är lärandets kraft. Vi tror på mötets magi, det är i gridden tillsammans med andra som förändring sker och förstärks. Meet In Grid arrangerar Förskola21, Skolledare21 och är medarrangörer till SETT, SETT SYD, och SETTdagene.

Katinka Vikingsen
Katinka Vikingsen